Blended learning – czy istnieje alternatywa

Chcielibyśmy dzięki temu blogowi przybliżyć Wam wciąż mało znaną w Polsce, a obecnie najszybciej rozwijającą się na świecie metodę nauki – Blended Learning.

Nazwa „Blended Learning” tłumaczona jest na język polski jako nauczanie mieszane, hybrydowe. Jednak na blogu będziemy posługiwać się oryginalną nazwą – Blended Learning. Uważamy, że nazwa tej metody zakorzeniła się w naszej świadomości w wersji angielskiej i w takiej formie wejdzie na stałe do naszego słownictwa.

Zgodnie z definicją Blended Learning to połączenie, w procesie nauczania, metody tradycyjnej z nauczaniem zdalnym (e-learningowym). Zatem na pierwszy rzut oka to żadna nowa metoda…. niezupełnie – niezupełnie, gdyż w nowoczesnym Blended Learningu wszystko jest nowe:

  • nowatorskie połączenie technik nauczania,
  • ich różnorodność,
  • stosowanie najnowszych multimedialnych platform e-learningowych,
  • możliwość przekazywania wiedzy z wykorzystaniem zaawansowanych technologii (na co składają się z jednej strony dostępność i powszechność sprzętu, z drugiej – przygotowanie kadry trenerskiej i umiejętność wykorzystywania nowych technologii przez uczestników szkolenia).

Sposób kompilacji i wykorzystania dostępnych technologii i metod nauczania zależy więc od osób przygotowujących szkolenie i muszą one być tak dobrane, aby sposób dostarczenia wiedzy był dla odbiorcy jak najbardziej efektywny.

Nauka z wykorzystaniem metody Blended Learning jest bardzo intuicyjna. Posłużymy się tutaj jednym zdaniem z definicji Blended Learningu według The North American Council for Online Learning, międzynarodowej organizacji promującej wykorzystanie e-learningu w nauczaniu: „Blended Learning ma wiele znaczeń dla różnych osób, nawet w obrębie relatywnie małej społeczności osób stosujących nauczanie online”. Ta intuicyjność oraz umiejętność wykorzystywania i łączenia różnych technologii, jakie daje nam współczesny świat, będzie wpływała na skuteczność nauczania.

Nie jest zaskoczeniem, że metoda BL jest najbardziej rozpowszechniona w takich krajach jak Stany Zjednoczone, Australia, Kanada, Niemcy, Austria, Szwajcaria, Wielka Brytania, Holandia, Belgia oraz kraje skandynawskie.

Na uwagę zasługuje coraz szybszy i powszechny rozwój tej metody w krajach azjatyckich. O ile Malezja zawsze przodowała w wykorzystywaniu nowoczesnych technik i technologii w procesie nauczania to szybki rozwój Blended Learning w krajach takich jak Indie, Indonezja czy Wietnam pokazuje, ze skuteczność tej metody zauważono już na całym świecie i dalszy jej rozwój oraz powszechność jest tylko kwestią najbliższych lat.

Mamy nadzieję, że chociaż trochę zaciekawiliśmy Was tą metodą nauki. Obserwujemy, analizujemy, uczymy się jej od paru lat i jesteśmy przekonani, że to przyszłość przekazywania wiedzy.

W dalszych cyklicznych wpisach spróbujemy przekonać do niej i Was.

Comments are closed.